5 oktober 2015

De Methode Zelfcoaching

Beter presteren met aandacht voor jezelf in actie

We veranderen ons gedrag pas echt wanneer we voelen dat ´het wringt´, en we een plezierig alternatief ervaren.
Met kennis ben je er niet, het gaat om ervaren dat het (niet) werkt.

Daarom willen we laten voelen hoe snel je betere resultaten kunt bereiken door verhoogde aandacht.
Door te vertrouwen op je (potentiële) kracht. Door over je eigen valkuilen te stappen.
Je zet je eigen persoonlijke groei in gang. Zo snel als je je zelf toestaat.

En dat is heel anders dan dat je te horen krijgt wat je fout doet en wat je zou móeten doen.
Met zelfcoaching breng je jezelf in beweging.  Omdat dat prettiger is.

Praktijk-verhaal

De communicatie tussen 2 medewerkers van een MKB-bedrijf verliep met briefjes.
Ze spraken al 3/4 jaar niet meer met elkaar terwijl ze wel geacht werden nauw samen te werken.
We hebben beiden 2 uur in beweging gebracht; met zelfcoaching kregen ze zelfvertrouwen.
Ze ervaarden hun eigen inbreng in eigen en andermans gedrag. Hun prestaties namen direct toe.
Totdat ze ‘struikelden’ in hun eigen valkuil. Zij zelf, maar ook hun omgeving, hadden er last van.
Beiden besloten voor een constructievere insteek.
Ze zijn de dag erna van functie geruild en hebben ze elkaar ‘face-to-face’ ‘on speaking terms’ ingewerkt,
ieder in hun nieuwe functie.

Als we ze uitgelegd hadden hoe onredelijk ze waren en wat ze zouden móeten doen
was er waarschijnlijk weinig veranderd. Nu hadden ze het zelf ervaren en zelf besloten tot verandering.

Kenmerken van zelfcoaching:

  • Eenvoudig overdraagbaar leermodel; ‘mentale turbo methode’
  • Actief beleven, ervaringsleren; sport als inspiratiebron.
  • Reflectie dicht op de actieve beleving.
  • Van prestatiedoorbraak in sport naar werk
  • Van individuele kracht, naar team-flow, naar duurzame high performance-cultuur in organisatie
  • ‘Zelfcoachers’ worden ondernemender, vitaler, nemen verantwoordelijkheid en gaan beter samenwerken.
  • We meten wat de verandering is in beleving en in resultaat.
  • Korter, plezieriger, effectiever dan je verwacht.

Na afloop:

We laten de werkwijze duurzaam achter. Uiteraard bespreken we de voortgang.
We houden contact en staan klaar om te verdiepen en te verbreden.

Wij zijn zo overtuigd van het plezier en effectiviteit van zelfcoaching dat we tevredenheidsgarantie durven geven.
No Cure, No Pay!

Theoretische achtergrond:

Zelfcoaching is de praktische toepassing van leerpsychologie.
Iedereen kan het gebruiken in zijn-haar werk, met name in drukvolle omstandigheden.
Er is weinig theoretische kennis noodzakelijk. Het is een effectieve mix van diverse benaderingen.
Zelfcoaching is innovatief. De kracht zit meer in de beleving dan in kennis.
We noemen hier enkele begrippen, boeken en theoretische stromingen die voor input gezorgd hebben:

  1. op Mindfulness Gebaseerde Cognitieve Therapie
  2. Flow; psychologie van de optimale ervaring; Csikszentmihalyi M.
  3. Rationeel Emotionele Therapie
  4. Theorie over de coherentie van Hart-Brein-Zenuwstelsel
  5. EMDR Eye Movement Desensitization Reprocessing
  6. Boeddhisme
  7. Inner Game of Work, Golf en Tennis. Gallwey T.
Bel Nu
Route